Tip voor een gezond ontbijt: wees voorbereid

31 Mar

20130331-163223.jpg

Wat mij ontzettend geholpen heeft om een gezond eetpatroon te ontwikkelen is het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. In ons drukke (typisch Westerse) bestaan is de keuze voor ‘snel’ voedsel ook snel gemaakt. Geen tijd? Een Snelle Jelle voor het ontbijt…

Helaas zitten er in die Snelle Jelle vooral veel geraffineerde suikers en weinig voedingsstoffen waar ons lichaam echt baat bij heeft. Waarom zou ik niet m’n eigen ‘fast food’ maken? Zo kwam ik bij een noten- en zadenmix, zonder fabriekssuiker en onnodige (chemische) toevoegingen. Bij De Tuinen sloeg ik pompoenpitten, lijnzaad, zonnebloempitten en walnoten in. Samen met wat rozijnen en een notenmix creëerde ik mijn eigen bron van energie en bouwstoffen.

Ik gebruik de mix bijna dagelijks. Soms strooi ik twee eetlepels over warme havermout. De andere keer gebruik ik het als topping op mijn ‘overnight oats’ of bakje (soja)yoghurt met fruit. Ook doet de mix het prima als vulling voor zelfgemaakte mueslirepen of havermoutkoekjes. Het zijn deze kleine dingen die het leven wat makkelijker maken. Op een rustige zondag neem ik er even de tijd voor, daarna kan ik er gerust een paar weken van genieten!

Naast de noten- en zadenmix maak ik zelf nog gebruik van de volgende ‘trucjes’:

  • voor ik ga slapen bepalen wat het ontbijt wordt en alvast spullen klaarleggen
  • van lang houdbare producten (zoals havermout en plantaardige melk) zorg ik dat er een grote voorraad in huis is
  • ik heb altijd een ‘back-up’ in de vriezer liggen (met name diepvriesfruit en boerenkool voor in de smoothies)
  • ook zorg ik dat ik een noodpakket in mijn handtas heb zitten (zoals een appel, gedroogde vijgen en/of nootjes)

Zoals je ziet heb ik me goed ingedekt tegen onverantwoorde eetbuien. Dit betekent niet dat ik nooit een croissantje eet, maar ik zorg er wel voor dat het een bewuste keuze is om een keer te ‘zondigen’. Hier voel ik me goed bij!

Leave a Reply

